lørdag den 31. marts 2012

Opskrift på boller - uden æg (og mælkeprodukter).

Denne her opskrift så dagens lys en dag, hvor jeg skulle bage boller og pølsehorn og ingen æg havde. Bombom... hvad gør man så, når klokken er mange og ingen butikker har åbent. Man bikser da noget sammen alligevel og det blev faktisk rigtig fint og vil da dele den med jer her:

2,5 dl lunken mælk (vi bruger Risdrik, da Bettepigen er allergisk)
50 g gær
75 g smeltet Becel (eller smør)
1 spsk sukker
1 tsk salt
200 g Fuldkorns el. Solsikke rugbrødsblanding fra Amo (mon ikke man kan bruge alm. fuldkornsmel også?).
300 g hvedemel.

Gæren opløses i mælken og resten af ingredienserne tilsættes. Der æltes og tilsættes lidt ekstra hvedemel hvis dejen er meget klistret. Dejen hæver lunt og tildækket ca. 20 min.

Derefter formes bollerne og sættes på en bageplade. Jeg trykker dem lidt flade hvis de skal bruges som burger- eller madpakkeboller. Her kan man også rulle dejen ud og lave pølsehorn.

Bollerne hæver igen - 20 min. Pensles med mælk (evt. strøes med birkes, hørfrø el. lign) og bages i en forvarmet ovn, 180 grader (varmluft) til de er gyldne.

Man kan evt. skrotte den første hævning og forme boller med det samme og lade dem hæve de 20 min. Det gjorde jeg i morges, da det skulle gå stærkt med morgenmaden. :)


Ingen kommentarer :

Send en kommentar

Kommentarer er dejlige, så smid gerne én! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...