torsdag den 13. marts 2014

Børnevenlig tiramisu med chai latte!

Tiramisu har jeg aldrig været sådan overdrevent begejstret for, men fik for længe siden en idé der skulle afprøves. En udgave som børn (og jeg) kunne lide. Egentlig havde jeg først tænkt på kakao i stedet for kaffe og likør - men det var alligevel også for kedeligt. Derfor blev det til en chai-latte tiramisu. I den version jeg lavede brugte jeg en chai latte med kakao-tvist - kan GODT anbefales.

Opskriften er som følger.

Ingredienser:
- 2 æggehvider
- 2 æggeblommer
- 4 spsk sukker
- 500 g mascarpone
- 1 tsk vaniliesukker (ca.)
- 2 tsk revet appelsinskal (ca.)

- 1-2 portioner (afkølet) chai latte 
- ca. 24 lady fingers

- kakaopulver

Jeg nåede ikke at tage billede af min kage før den var spist, så billede er lånt her.


Fremgangsmåde:

Cremen: pisk æggehvider og 2 spsk sukker hvidt og luftigt. I en anden skål piskes æggeblommer og de sidste 2 spsk sukker til en luftig æggesnaps. Æggesnapsen blandes med mascarpone og derefter vendes æggehviderne i. Smag til med vaniliesukker og appelsinskal. 

Kagen: en passende form (ca. 22x22 cm) fores med husholdningsfilm og der smøres et tyndt lag creme ud i bunden. Ca. 8 lady fingers dyppes i chai latten (pas på de ikke bliver helt opblødte) og lægges ovenpå cremen. Derefter lægges 1/3 af cremen i; 8 chai latte-dyppede lady fingers; 1/3 creme; 8 chai latte-dyppede lady fingers; 1/3 creme. Altså bliver det til en 3-lags kage og et lille tyndt lag i bunden. 

Kagen stilles i køleskabet i MINDST 1 time - gerne længere. Inden servering tages den ud, vendes ud på et fad og filmen fjernes. Drys nu med kakaopulver og spis til du skammer dig! :) 

2 kommentarer :

  1. den opskrift SKAL jeg bare prøve, bryder mig slet ikke om kaffe, så en chailatte-version lyder bare god :) kh Pia

    SvarSlet
    Svar
    1. God fornøjelse! Skal selv igang med at prøve forskellige chai latte-versioner. Meld gerne tilbage hvis du finder en der er god! :)

      Slet

Kommentarer er dejlige, så smid gerne én! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...